Златната роза е най-красивата от розите, може би защото не съществува в действителност, но съществува идеята и огромното желание да се достигне до нея, да бъде притежавана. Така тя се превръща и в символ на успеха, на изкачването на върха, измерение на най-красивото.
Когато започнах работа по проектите за статуетка, си дадох ясно сметка, че искам да избягам от буквалността и безцелната форма и да визуализирам стремежа към успеха, вдъхновението и естетиката в една запомняща се, силна и естетична форма, която веднага да създаде асоциация с фестивала и да стане достойна и неразделна част от неговата визуална идентичност. Идентичност се създава трудно, изисква много опит, познания, способност за синтез и създаване на конкретно усещане на малка площ. Но когато тя е успешна, допринася много за стойността на фестивала.
За мен златната роза е и красивата жена в българските народни приказки и фолклор. На пръв поглед банална асоциация, която в контекста на фестивала за българско кино “Златна роза”, асоциирах с музата, която съпътства хората на киното в творческия процес и развява артистично коси, които напомнят за красиво цвете…
Един завършен, обобщен образ на успеха, който носи в себе си нежността на розата и златото като постижение, а не като самоцел.
Образ, в който съпротивата на вятъра показва и посоката, водейки след себе си тези, които са намерили пътя.
За работата по статуетката
За мен работата по статуетката на фестивала “Златна роза” беше голямо удоволствие и чест, защото това е най-престижния фестивал за българско кино. Работата ми започна през м. юни 2022, когато представих пред НФЦ три идейни проекта. Основният модел беше изработен в гипс и преработен няколко пъти. Интересно в случая беше, че по време на лятната ми почивка забравих главата в Бретан, Франция и в последния момент трябваше да се организира пренасянето й до България, след което да се ускори максимално процесът по отливане и завършване… Отливането стана в София от може би най-възрастния майстор-леяр в България, който направи чудесни отливки в месинг.
Цялата работа по обработка и патиниране са дело на автора. Косите са посребрени с механично нанесена патина, което придава ефирност и подсилва златистия им цвят.
Статуетката е висока 26 см и с тегло 2,5 кг.
НАДЯ РОЗЕВА
Надежда Розева е скулптор, бижутер, куратор, сътрудник на списание The MEDAL на Британската медална асоциация. Учи в Националната гимназия за древни езици и култури (НГДЕК), след което завършва Маркетинг в САЩ. През 2005 се дипломира и като магистър по “Метал” в НХА. През 2015 специализира Културна дипломация в Берлин, а през 2018 завършва шест-месечен курс по Културен мениджмънт във Виенския университет.
През 2013 основава бранда NRG Jewelry, като е част от първото споделено арт пространство в София, което съществува от 2013-2018 на ул. ”Г. Бенковски” 11. През 2021 стартира и бранда STUDIO NRG, който предлага висок клас ръчно-изработени обекти за интериора.
От 2018-2020 е мениджър на “Оборище 5 галерия и зала”, където отговаря за управлението, маркетинга и бизнес развитието на залата. Организира и провежда над 150 събития, изложби и продуцира над 20 концерта камерна музика. През 2020 концептуализира и организира най-голямото изложение за изкуство в България, Expo Artco 19, което събира над 90 художници от цяла България под един покрив на площ от 1200 кв. м. Предвид ограниченията и глада за изкуство по време на пандемията, успешно привлича над 7 000 посетители в рамките на два дена.
Работи основно в жанра на художествения медал и малката пластика. Нейни творби са в постоянните колекции на Британския музей в Лондон, Кралския монетен двор (Royal Coin Cabinet), Стокхолм, Швеция, Бергенския музей към Университета в Берген, Норвегия, Национална художествена галерия, София, Музея за монети и медали в Кремница, Словакия и др.
По време на първия локдаун продуцира краткия документален филм “Медалът”, който цели да запознае публиката с изкуството на художествения медал, което е и нейна мисия вече 20 години. През 2021 международният кино-фестивал “Master of Art” избра “Медалът” за откриването на своето пролетно издание.
Надежда е и автор на почетния медал на Антарктическия институт към СУ, посветен на 30-тата българска антарктическа експедиция, с който в края на 2021 г. са отличени 60-ма от най- заслужилите ни антарктици.
Има няколко самостоятелни изложби в САЩ , Япония и България, както и множество участия в групови изложби в България, САЩ, Канада, Франция, Обединеното кралство, Португалия, Япония, Финландия и др.
Член на Международната федерация на художествения медал (FIDEM) и Британската медална асоциация.